Media

iClasă: AM O DIPLOMĂ. CE FAC CU EA? – Radio România Cultural

Prima ediție din seria de dezbateri dedicate mediului universitar de Radio România Cultural, difuzată luni, 23 octombrie, i-a avut ca invitați pe Daniela Alexe, președinta Centrului pentru Politici Educaționale, Sorin Costreie, Prorectorul Universității București și Horia Pătrașcu din cadrul Departamentul de Formare pentru Cariera Didactică și Discipline Socio-Umane Universitatea Politehnica din București.

Tema dezbaterii a fost legătura, mai mult sau mai puțin funcțională dintre facultate și societate, raportul dintre teorie și practică, maniera în care programele universitare sunt adaptate la realitățile societății actuale și la tendințele de dezvoltare ale viitorului.


ANALIZĂ Hibele din mediul universitar pe care guvernanţii au promis că le rezolvă şi nu au făcut-o – articol realizat Florinela Iosip pentru Adevărul

Dana Alexe, preşedintele Centrului pentru Politici Educaţionale, subliniază faptul că este vitală evaluarea şcolilor doctorale pentru ca opinia publică să îşi recapete încrederea în acestea, şi implicit, în domeniul cercetării care se realizează în cadrul instituţiilor cu pricina. „Aşteptăm cu nerăbdare ca anul acesta universitar să fie demarat şi finalizat procesul de acreditare a şcolilor doctorale, proces care să fie bazat pe o evaluare obiectivă şi riguroasă, pe indicatori relevanţi şi la înălţimea aşteptărilor societăţii. Este important ca şcolile doctorale româneşti să îşi recapete încrederea pierdută printre numeroasele scandaluri şi acuzaţii de plagiat şi de slabă performanţă“, afirmă Alexe.

Dana Alexe consideră că cele mai mari probleme legate de căminele studenţeşti sunt legate de lipsa de investiţii în aceste clădiri şi de lucrările de reabilitare sau de construcţie a căminelor care se fac cu încetinitorul. „Guvernul, prin planul de guvernare, şi-a asumat construcţia de noi cămine. Acest proces trebuie demarat urgent şi sub o atentă supraveghere astfel încât să nu treacă foarte mulţi ani până la finalizarea lucrărilor. Totodată este nevoie de un program amplu de reparaţii capitale şi modernizări pentru îmbunătăţirea condiţiilor de cazare în special în acele cămine unde condiţiile sunt deplorabile, departe de normele igienico-sanitare“, a explicat Alexe.

Harababura administrativă şi legislativă ţin în viaţă furtul în Educaţie. „Există platforme pentru lucrările de doctorat care nu funcţionează deloc” – articol realizat Florinela Iosip pentru Adevărul

Dana Alexe, preşedintele Centrului pentru Politici Educaţionale, spune că există o problemă de natură legală cu privire la această măsură. „În Comisia de Educaţie din Consiliul Economic şi Social (CES) s-a discutat despre subiect. Din principiu, iniţiativa a fost avizată pozitiv. Însă au existat consultări cu avocaţi în domeniu care au spus că nu se pot publica lucrările de doctorat realizate înainte de 2011. Concret, aceştia susţin că nu poţi să faci o lege şi să o aplici retroactiv. Mai ales că sunt mulţi doctori care şi-au publicat lucrările în diverse cărţi şi au drepturi de autor, de pe urma cărora îşi trag anumite beneficii financiare. Poţi să-i obligi doar pe cei care şi-au susţinut teza de doctorat după 2011“, a explicat Alexe.

 


Universitățile – fabrici de șomeri sau realitate paralelă? – articol realizat Ionela Gavriliu pentru Leaders.ro

Articolul prezintă concluziile unui studiu privind angajabilitatea absolvenților de studii superioare din România, realizat de Centrul pentru Politici Educaționale, Coaliția pentru Educație și Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), în cadrul proiectului “Dialoguri despre Educație: monitorizarea instituțiilor publice din educație, implicarea cetățenilor în luarea deciziilor.”


Evaluarea şcolilor doctorale se amână la nesfârşit. Efecte: sunt încurajate plagiatele şi fabricile de diplome – articol realizat Florinela Iosip pentru Adevărul

Dana Alexe, preşedintele Centrului pentru Politici Educaţionale, subliniază faptul că este vitală evaluarea şcolilor doctorale pentru ca opinia publică să îşi recapete încrederea în acestea, şi implicit, în domeniul cercetării care se realizează în cadrul instituţiilor cu pricina. „Aşteptăm cu nerăbdare ca anul acesta universitar să fie demarat şi finalizat procesul de acreditare a şcolilor doctorale, proces care să fie bazat pe o evaluare obiectivă şi riguroasă, pe indicatori relevanţi şi la înălţimea aşteptărilor societăţii. Este important ca şcolile doctorale româneşti să îşi recapete încrederea pierdută printre numeroasele scandaluri şi acuzaţii de plagiat şi de slabă performanţă“, afirmă Alexe.

Dana Alexe consideră că cele mai mari probleme legate de căminele studenţeşti sunt legate de lipsa de investiţii în aceste clădiri şi de lucrările de reabilitare sau de construcţie a căminelor care se fac cu încetinitorul. „Guvernul, prin planul de guvernare, şi-a asumat construcţia de noi cămine. Acest proces trebuie demarat urgent şi sub o atentă supraveghere astfel încât să nu treacă foarte mulţi ani până la finalizarea lucrărilor. Totodată este nevoie de un program amplu de reparaţii capitale şi modernizări pentru îmbunătăţirea condiţiilor de cazare în special în acele cămine unde condiţiile sunt deplorabile, departe de normele igienico-sanitare“, a explicat Alexe.

Un vârf al aisbergului de corupție – interviu cu Daniela Alexe, președinta CPEdu, realizat Simona Popescu pentru Cotidianul

Dana Alexe-Coteț, expert, președinte al Centrului pentru Politici Educaționale, fost lider ANOSR, explică în interviu care sunt, în realitate, dimensiunile dezastrului privind diplomele false și de ce se ajunge atât de greu la astfel de anchete ale justiției.


Mii de profesori cu note sub 5 vor ajunge la catedră şi anul acesta – articol realizat Florinela Iosip pentru Adevărul

Experţii în Educaţie susţin că acei profesori care au luat note foarte mici la examenul de Titularizare nu ar trebui să ajungă la catedră. „Oricât de greu ar fi de acceptat, trebuie să realizăm faptul că acestor profesori suplinitori, care chiar dacă sunt de un nivel inferior, li se va permite să predea copiilor. În aceste condiţii, nu înţeleg de ce ne mai mirăm de calitatea slabă a învăţământului românesc“, este de părere Dana Alexe, preşedintele Centrului pentru Politici Educaţionale.

„Din păcate, sistemul de învăţământ suferă de o criză acută de cadre didactice, de aceea se permite integrarea în învăţământ chiar şi a dascălilor de o calitate inferioară. În plus, trebuie să avem în vedere şi că profesorii reprezintă una dintre categoriile cele mai dezavantajate din punct de vedere al salarizării. Nu în ultimul rând, este necesar să luăm în discuţie şi procedura prin care îţi este permis să obţii un post stabil în învăţământ. Nu este o noutate chestiunea inaccesibilităţii unui profesor nou-venit în sistem pentru a ocupa un loc de titular“, explică Dana Alexe.


Senatul dă verde la înfiinţarea fabricilor de diplome – articol realizat Florinela Iosip pentru Adevărul

„Este o problemă de procedură pentru că OUG a fost înaintat parlamentului cu anumite modificări punctuale, iar obiectivul iniţial era de a introduce dubla specializare în universităţi. Cu toate acestea, în momentul în care legea a ajuns în comisiile de specialitate, s-au făcut şi alte modificări care nu aveau legătură cu scopul iniţial al acestei ordonanţe. Dintre toate amendamentele aduse, cea mai gravă este acee a desfiinţării capacităţii de şcolarizare. Până acum, ARACIS, în urma unei evaluări comprehensive, dădea universităţilor un număr maxim de studenţi pe care să îi poată şcolariza. Ceea ce era foarte bine pentru că, de exemplu, în domeniul artelor, grupele de studenţi sunt foarte mici (de 5-10 membri) pentru că acolo se practică o metodă de studiu mai aplicată“, a explicat Dana Alexe, specialist în învăţământul universitar şi preşedintele Centrului pentru Politici Educaţionale.

Director nou de şcoală (veche) – blogurile Adevărul

Daniela Vișoianu, președinta Coaliției pentru Educație, a scris despre principalele probleme și soluții privind managementul școlar. Articolul integral poate fi citit aici, fiind un extras din Documentul de poziţie (integral aici) pe tema Managementului Şcolar, parte a proiectului “Dialoguri despre Educaţie: monitorizarea instituţiilor publice din educaţie, implicarea cetăţenilor în luarea deciziilor”, realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program dezvoltat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile în parteneriat cu Romanian – American Foundation, cu susţinerea Enel România şi Raiffeisen Bank. Proiectul (www.cpedu.dialoguriedu.ro) este implementat de Centrul pentru Politici Educaţionale (www.cpedu.ro), în parteneriat cu Federaţia Coaliţia pentru Educaţie (www.coalitiaedu.ro).

Fondurile europene în învățământul superior: dezvoltarea resurselor umane și a activităților de cercetare (I-IV)

Într-o serie de patru articole publicate pe platforma România Curata, Daniela Alexe, președinta CPEdu, prezintă unul dintre capitolele Raportului anual al SAR – 2017 în care se analizează modul în care au fost alocate fondurile europene în perioada 2007-2013 către universitățile de stat. De interes aici este ce impact a avut distribuția acestor fonduri, în paralel cu alocările de la bugetul de stat. Evaluăm rolul implementării proiectelor structurale în sistemul de învățământ superior românesc, în special în raport cu obiectivele asumate de acestea. Urmărim domeniile în care investițiile au fost cele mai mari: resurselor umane și cercetare. Programele operaționale principale în cadrul cărora universitățile de stat au putut fi beneficiare și/sau partenere analizate aici au fost: Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) și Programul Operațional Sectorial Creșterea Competitivității Economice (POSCCE).

Articolele pot fi citite urmând link-urile de mai jos:

I, II, III , IV


Centrul pentru Politici Educaționale și Consiliul Tineretului din România au organizat evenimente de consultare și dezbatere pentru constituirea unor fonduri de tineret la nivelul județelor Galați și Brăila

Reprezentanţii Primăriei Galaţi au anunţat, în sesiunea de consultare organizată în cadrul proiectului „Tineri pentru democraţie: transparenţă şi bună guvernare în alocarea şi gestionarea fondurilor publice pentru tineret la nivelul autorităţilor locale”, că vor demara discuţiile cu organizaţiile de tineret în vederea punerii în aplicare a prevederilor legii tinerilor, referitoare la alocarea de fonduri pentru activităţi de tineret şi înfiinţarea unui consiliu consultativ.
La evenimentul organizat de Centrul pentru Politici Educaţionale (CPEdu), Consiliul Tineretului din România (CTR) şi Societatea Academică din România au participat aproximativ 50 de tineri din 10 organizaţii de tineret, precum şi reprezentanţi ai Primăriei Galaţi, ai direcţiilor judeţene pentru sport şi tineret din Galaţi şi Brăila, Casei de Cultură a Studenţilor şi ai Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi.

 


InfoCPEdu – Meditații gratuite pentru bacalaureat organizate de universități

Un număr tot mai mare de universități oferă cursuri gratuite pentru pregătirea examenului de bacalaureat, dar și a celui de admitere la facultate. În 2016, nouă universități din țară au avut această inițiativă.

”Este un demers benefic atât pentru elevi, cât și pentru universități”, explică, într-un interviu la RFI, Daniela Alexe, presedintele asociației Centrul pentru Politici Educaționale: ”Dat fiind faptul că numărul de studenți a scăzut la jumătate din 2008 până în prezent, universitățile au demarat o serie de activități precum oferirea de cursuri gratuite pentru a-i ajuta pe elevi să treacă examenul de Bacalaureat”


 

Conferința națională “Rolul autorităților locale în reformarea învățamântului românesc”

În data de 25 februarie 2016, Asociația Elevilor din Constanța a organizat, în Sala Senatului Universității “Ovidius”, Conferința națională “Rolul autorităților locale în reformarea învățamântului românesc”.

La conferință au luat parte reprezentanți ai elevilor, societății civile, sindicatelor din educație, mediului academic, cadre didactice, experți în educație, precum și reprezentanți ai Președintelui României, Guvernului, Parlamentului și ai comunităților locale.

Reprezentanții Centrului pentru Politici Educaționale au moderat discuțiile din cadrul panel-ului cu tema “Implicarea autorităților locale în respectarea accesului liber la educație și reducerea abandonului școlar”.


Mai multe autorități locale au constituit pentru prima dată un fond destinat activităților de tineret, așa cum prevede Legea 350/2006, Legea Tinerilor, în urma acțiunilor din cadrul proiectului “Tineri pentru democrație: transparență și bună guvernare în alocarea și gestionarea fondurilor publice pentru tineret la nivelul autorităților locale”


Ministerul Tineretului și Sportului le cere prefecților să asigure respectarea Legii Tinerilor în teritoriu!

Tinerii și organizațiile de tineret ar putea beneficia de o creștere considerabilă a susținerii lor la nivel local, după ce Ministerul Tineretului și Sportului (MTS), prin Secretarul de Stat Andrei Popescu, a transmis o adresă oficială prin care le-a cerut prefecților să se asigure că primăriile reședință de județ și consiliile județene constituie fondul destinat activităților de tineret, în acord cu prevederile Legii Tinerilor nr. 350/2006. Inițiativa vine ca urmare a lansării „Diagnozei privind utilizarea și alocarea fondurilor publice destinate tinerilor”, lansată de Centrul pentru Politici Educaționale (CPEdu), Consiliul Tineretului din România (CTR) și Societatea Academică din România (SAR) la sfârșitul lunii Octombrie, precum și a demersurilor ulterioare făcute de CTR în raport cu MTS.

Preluări:


 

Mai multă transparență privind fondurile publice de tineret

14 mai, 2015

header site

Comunicat de presă


Perspective în sistemul de educație – Conferința Națională “Educația – cunoaștere și vocație”

31 august 2015

Conferinta site

Comunicat de presă

Centrul pentru Politici Educationale

Centrul pentru Politici Educationale