Perspective în sistemul de educație – Conferința Națională “Educația – cunoaștere și vocație”

Perspective în sistemul de educație – Conferința Națională “Educația – cunoaștere și vocație”.
Luni, 31 august, a avut loc cea de-a II-a ediție a Conferinței naționale privind perspectivele în educație ”Educația – cunoaștere și vocatie”, organizată de către Institutul de Studii Populare, cu sprijinul Coaliției pentru Educație, Centrului pentru Politici Educaționale, Fundației Hanns Seidel, Bibliotecii Naționale a României, companiei Tenaris-Silcotub.

Luni, 31 august, a avut loc cea de-a II-a ediție a Conferinței naționale privind perspectivele în educație Educația – cunoaștere și vocatie”, organizată de către Institutul de Studii Populare, cu sprijinul Coaliției pentru Educație, Centrului pentru Politici Educaționale, Fundației Hanns Seidel, Bibliotecii Naționale a României, companiei Tenaris-Silcotub. După prima ediție care s-a bucurat de participarea Președintelui României, domnul Klaus Iohannis, cea de a doua ediție a reușit să coaguleze decidenți, leaderi de instituții publice, parteneri sociali, ONG-uri, experți în educație, peste 200 de participanți preocupați de viitorul educației.

În deschiderea Conferinței a luat cuvântul doamna Ligia Deca – consilier prezidențial pe probleme de educație, care a subliniat nevoia ca România să se preocupe atât de copiii supradotați sau olimpici, cât și de cei care au nevoie de asistență pentru a putea să își înplinească potențialul. „Educația și problemele structurale ale sectorului, în special cea a accesului la educație, au devenit cu atât mai stringente cu cât criza demografică din România exercită o presiune din ce în ce mai mare, iar prognozele sunt și mai dramatice”. Ligia Deca a declarat că, în acest context, o țară ca România nu își poate permite să piardă talent și potențial.

Alina Mungiu Pippidi – președinta Societății Academice din România a arătat că există o strânsă corelație între nivelul integrității și cel al performanței în universitățile românești. Practic, lipsa de integritate cauzează lipsa de performanță în educație. Totodată, în afara corupției în achizițiile publice, incapacitatea statului de a finanța și organiza corespunzător sectoarele educației și sănătății generează un alt tip de corupție. Vvorbitoarea a atras atenṭia că, dacă în domeniul lucrărilor de investiții, construcṭii, cel puțin jumatate din fondurile publice sunt direcționate în mod netransparent, în domeniul educaṭiei nu există date concrete din care să se poată estima o pondere a fondurilor pierdute.

Vicepreşedintele PNL, Raluca Turcan, a salutat parteneriatul dezvoltat în jurul evenimentului în vederea găsirii de solutii pentru determinarea celor care au pârghiile de decizie să facă schimbare în educație. Doamna Turcan a punctat nevoia de modernizare a sistemului de educație, nevoia de salarii decente pentru cadrele didactice care însă trebuie să reflecte performanța acestora și problema faptului că mai mult de jumătate dintr-o generație nu promovează bacalaureatul.

Ministrul Educației – Sorin Cîmpeanu a apreciat initiativa ISP și a lansat invitația la o noua dezbatere largă pe subiectul educației, în contextual dialogului structurat pentru elaborarea noului proiect de lege a Educației. Ministrul a anunțat ca data estimativă începutul lunii octombrie. Acesta a vorbit succint pe teme precum nevoia unui nou curriculum și a manualelor pentru clasele din ciclul primar și din învățământul post-obligatoriu, asumându-și includerea în cadrul legii Educației a manualului ca bun național. Acesta a reafirmat nevoia unor examene naționale mai relevante dar și monitorizarea și îmbunătățirea calității actului educational. Ministrul Sorin Cîmpeanu a fost prezent ṣi la atelierul de educaṭie vocaṭională.

Printre vorbitorii ședinței în plen s-au numărat Madlen Şerban – preşedinte European Training Foundation, care a subliniat nevoia de re-considerare a învățământului profesional și vocațional și Şerban Iosifescu – preşedintele Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) care a prezentat documentul de poziție al Conferinței: ”Reforma în educație centrată pe profesor – Cum să avem profesori mai buni și cum să îi ducem acolo unde este nevoie de ei?” Privind cu îngrijorare la datele privind abandonul școlar, acesta a declarat că factorii de mediu (nivelul economic al familiei și nivelul de educație al părinților) influențează participarea și finalizarea cu succes a studiilor, dar de multe ori influența unui profesor bun poate compensa influența mediului din care provin elevii. Documentul propune un nou sistem de recrutare, remunerare ṣi încurajare a profesorilor din sistem.

Federația Coaliția pentru Educație, unul dintre partenerii principali ai conferinței, a fost reprezentată de Daniela Vișoianu, care a afirmat că evenimentul este o ocazie de a recunoaște, cu onestitate, o serie de probleme. ”Majoritatea acestora țin de rolul esențial al profesorilor și necesitatea introducerii unor politici de resurse umane în domeniu, de înțelegeerea raportului dintre profesor și elev, profesorul fiind adultul din sala de clasă.” În al doilea rând, este vorba despre faptul că viitorul României este subminat, în acest moment, de rata mare de abandon școlar, la toate nivelurile, una printre cele mai mari din Europa.

Această ediție a conferinței a pus în discuţie principalele probleme ale sistemului de educaţie românesc, acordând o atenție aparte accesului la educație și învăţământului vocaţional. Evenimentul s-a bucurat de un public numeros, deschis către dialog și dezbatere pe problemele sistemului educațional.

”În niciun domeniu nu mi-a fost atât de greu să strâng laolaltă un sistem care, în mod normal, ar fi trebuit să fie întreg, așa cum mi-a fost greu acum să adun forțele din educație. Să nu mai vorbim de educație doar în an electoral, doar înainte de început de an școlar și doar despre subiecte ce țin de false probleme. Ne-am propus să strângem oamenii împreună, de oriunde sunt ei. Hai să ne reunim în fiecare an cu toții, să nu mai vorbim general, ci concret. Să nu mai vorbim utopic, ci pe baza unor documente de politici publice și să învățăm să lucrăm împreună pentru binele educației din România. Vom stărui anual în organizarea unui eveniment care să oglindească starea la zi a sistemului de învățământ, înaintea începerii fiecărui an școlar . Ne dorim să creăm treptat o comunitate profesională care are o reflecție sistematică asupra stării sistemului în ansamblul său. Vă informăm astfel că ediția a III-a a Conferinței Naționale va avea loc, miercuri, 31 august, 2016” – Răzvan Orășanu, reprezentantul Institutului de Studii Populare, organizator al Conferinței Naționale “Educația – Cunoaștere și Vocație”.

Conferința a continuat apoi cu trei ateliere organizate în paralel și anume:

  • „Acces și succes în educație” – atelier coordonat de Coaliția pentru Educație și Centrul pentru Politici Educaționale (CPEdu);
  • „Educaţia vocaţională (învățământul tehnic liceal)” – atelier coordonat de Institutul de Studii Populare avȃnd ca invitaṭi speciali pe reprezentanṭii companiei Tenaris – Silcotub;
  • „Rolul bibliotecii în procesul educațional” – atelier coordonat de Biblioteca Națională a României.
Centrul pentru Politici Educationale

Centrul pentru Politici Educationale